#1 Du levande


du_levande___you_the_living2007Idag är det äntligen 1 januari. Nytt år och första dagen som vi tipsar om en film. Jag skulle vilja tipsa alla om att vänta några timmar med att kolla på den, den är säkert rolig när man är lite bakis, men vill man förstå den så bör man nog vänta tills man nyktrat till.

Det är alltså Roy Anderssons Du levande det handlar om. En helt fantastisk film med Roy Anderssons vanliga foto, som är så bra att det inte går att beskriva i ord. Alla som inte sett den har inte rätt att slänga ur sig det klassiska ”Jag gillar inte svensk film”.  Och ingen som har sett den säger så.

Hampus Algotsson

Genre: Drama, komedi
Regissör: Roy Andersson
Utgivningsår: 2007
Produktionsland: Sverige, Danmark, Norge, Frankrike, Tyskland
Längd: 95 min
Prisbelöningar: Guldbaggar för bästa film och bästa manuskript 2007. Bästa regi på Chicago International Film Festival, Georges Delerue Prize på Ghent Film Festival (Belgien), publikens pris på Göteborgs filmfestival och Nordiska rådets filmpris.

8 kommentarer

Filed under Drama, Komedi

8 responses to “#1 Du levande

  1. Pingback: 365filmer.se « Hampus Algotsson

  2. Riktigt bra initiativ!
    Ska absolut hålla koll på bloggen under året.

  3. Martin

    Underbar film!
    Roy är en av våra största

  4. jajjamen! roy andersson.
    dock från en annan film men ändå roy:
    ”Min son har skrivit dikter, han har blivit tokig.”
    magiskt.

  5. Joel Burman

    Ni kunde väl valt en bättre film och mer datum passande film att börja med, Groundhog Day eller Raka spåret till chicago hade varit lysande.

    • Hampus

      Det finns en tanke bakom att börja med denna, du förstår, det är min favoritfilm🙂

      • Joel Burman

        Jo det förstår jag, men jag hade nog kört tematiskt istället med något nyårsrelaterat eller en bakisfilm.

Kommentera

