#6 The Ring (Ringu)


ringu-horror-movie-posterDagens tips är den japanska skräckfilmen The Ring, som är en remake på Ringu: Kanzen-ban (1995), som i sin tur bygger på boken ”Ringu” av Kôji Suzuki. Det handlar alltså inte om den amerikanska versionen med samma namn.

Jag brukar ha svårt för att bli rädd för skräckfilmer. Troligen beror det på att jag alltid sitter och funderar på hur de gjort alla specialeffekter, över kameravinklar och över hur de vill att vi ska känna när de använder det perspektivet, visar den bilden eller klipper si eller så. Just när jag tittar på skräckfilmer önskar jag att jag inte tänkte så, det är ju inte för att ha roligt som jag tittar på skräck, det är för att jag vill bli rädd. Ringu är en av de skräckfilmer som jag faktiskt tyckt vara obehaglig.

Det är en skräckfilm om en video. Om man sett videon kommer man dö efter exakt en vecka. En reporter, Asakawa Reiko (Nanako Matsushima), ser filmen när hon undersöker sin systerdotters död och gör allt för att rädda sitt liv.

Hampus Algotsson

Orginaltitel: Ringu
Genre: Skräck
Regissör: Hideo Nakata
Utgivningsår: 1998
Produktionsland: Japan
Längd: 96 min

1 kommentar

Filed under Skräck

One response to “#6 The Ring (Ringu)

  1. Så ni fortsätter med grymma filmer…

Kommentera

