#7 Spirited Away


Idag är första gången som någon gästbloggar på 365 filmer, och det är inte vem som helst. Det är mannen bakom 365 saker du kan göra och fd programledare för SVTs Filmkrönikan, det är Navid Modiri.

Malmö försöker tina sina gator genom att blåsa i händerna men allt som kommer ut är kall luft. Jag är nitton år och går på folkhögskola. De få gånger CSN finansierar transportmedel, så att jag kan ta mig någonstans från den öde byn där skolan är belägen, försöker jag att njuta så mycket det går. Jag försöker tänka att P-huset Anna är vackert och att Malmö stad bryr sig om sina gatukonstnärer och låter dem få en egen vägg. Jag försöker tänka att livet efter folkhögskolan innehåller lite mer pengar, lite mer proteiner för att komplettera nudlarna och lite mer garn att sticka vantar av.

När vi sätter oss inne på biografen hamnar jag bredvid en man och hans sexårige son. Jag har ingen aning om vad jag ska se för film. Jag vet att det är japanskt och att det är tecknat. Min vän Markus gillar Japan. Jag gillar tecknat. Det är inte konstigt på något sätt.

När filmen börjar tycker jag att det är obehagligt på samma sätt som när jag såg Ghostbusters första gången. Eller Alice i underlandet. Eller läste Tolkien. Det är en slags behaglig gåshud.

Mannen som sitter bredvid mig läser högt från undertexterna för sin son. Markus är superfokuserad. Jag fortsätter titta. För varje figur som dyker upp reagerar jag med att känna någonting starkt som lossnar i kroppen och bubblar upp i hjärnan. Filmen har ett helt nytt berättarspråk, ett sätt att se på begrepp som godhet och ondska som jag inte är van vid. Jag är drillad framför Tv3, God bless America och Disneyslut på filmer. Jag är inte van vid det här. Gåshud blandas med  värme för mannen som struntar i sin egen bioupplevelse för att tolka de snabbt rullande texterna för sin son. Sonen och Markus har samma blick. De skrattar på samma ställen, de blir tysta på samma ställen och de spänner sig vid precis samma synkade ögonblick.

När filmen är slut vill jag inte gå ut ur salongen. När Hayao Miyazakis karaktärer lämnat duken känns det tomt i mig. Jag vet att tomrummet inte går att fylla med grafitti, nudlar eller rödvin på folkhögskolan. Jag vill be maskinisten rulla filmen igen. Markus säger att vi måste gå. Det måste vi. Men det slutar inte där. Jag fortsätter titta på Miyazakis filmer. Jag tittar fortfarande på Miyazakis filmer. Så ofta jag kan. Jag har köpt boxen med samtliga sagor. Jag är glad över att hans son också gör filmer. Jag är glad över att min dotter ska få se Spirited Away. Tids nog.

Navid Modiri

Orginaltitel: Sen to Chihiro no kamikakushi
Genre: Animerad, äventyr, fantasy
Regissör: Hayao Miyazaki
Utgivningsår: 2001
Produktionsland: Japan
Längd: 125 min
Prisbelöningar: Oscar för bästa animerade film, Saturn Award för bästa animerade film, Silver Scream Award på Amsterdam Fantastic Film Festival, Award of the Japanese Academy för bästa film och bästa musik, Golden Berlin Bear, Blue Ribbon Award för bästa film, Critics Choice Award för bästa animerade film, Audience Award för bästa film, Dallas-Fort Worth Film Critics Association Awards för bästa animerade film, bästa film på Durban International Film Festival, Hong Kong Film Awards för bästa asiatiska film.

4 kommentarer

Filed under Animerad, Äventyr, Fantasy

4 responses to “#7 Spirited Away

  1. Fantastisk film! En av de bästa någonsin.

  2. Pingback: Bloggpaus « Hampus Algotsson

  3. Monica

    Det är en otroligt underbar film!

  4. Linus

    Kan verkligen inget annat än att hålla med Navid! Fruktansvärt bra film. Det var denna som öppnade mina ögon för Miyazaki och Anime. Sedan dess är jag ständigt på jakt efter något som kan toppa denna. Än så länge utan att lyckas!

Kommentera

