#21 Blue Velvet


Idag gästbloggar Robert Lillhonga, regissören bakom lågbudgetsuccén Hata Göteborg (2007).

En god vän tyckte det var den sämsta film hon någonsin hade sett – hon
var nästan förbannad på mig för att ha rekommenderat den.

Själv tycker jag det är en av dom bästa filmerna som någonsin har gjorts.

Lynch brukar väcka känslor. Han förklarar aldrig sina filmer, utan låter publiken själva få utforska hans filmvärld. Många av hans filmer kan jag se om flera gånger och se en ny film varje gång. Mycket tack vare all symbolik, men även för alla de stämningar han skapar. Jag tycker personligen att han är filmljudets absoluta mästare.

Med detta sagt, vill jag inte hålla en längre förklaring om Blue Velvet. Jag vill bara rekommendera den.

Sedan är frågan om du tycker den är bra eller inte – men helt
likgilktig är det svårt att bli.

Robert Lillhonga

Genre: Drama, Thriller
Regissör:
David Lynch
Utgivningsår:
1986
Produktionsland: USA
Längd: 93 min
Prisbelöningar: Grand Prize på Avoriaz Fantastic Film Festival, Best Actor på Montréal World Film Festival och 15 andra.

4 kommentarer

Filed under Drama, Thriller

4 responses to “#21 Blue Velvet

  1. Älskar Lynch och särskilt denna filmen!

  2. Hampus

    Hoppsan. Denna kom visst några timmar tidigt. Så går det när man bloggar när man har vinterkräkan…

  3. jag la märke till det😉
    BLÄ HAR DU KRÄKIS?

    krya på dig!

Kommentera

