#33 Dawn of the Dead


Nu har ju bloggen legat uppe i lite mer än en månad och ni kanske kan börja ana lite om vad för filmsmak varje ”bloggare” har, så är det väl dags för mig att avslöja min ”mörkaste” hemlighet (haha där tyckte jag att jag var lite fiffig i alla fall!). Jag har en förkärlek till Zombiefilmer! Det kan nog bero lite på att jag är ”TV-spelsnörden” av oss och har sett zombies (spel/filmer) sen jag var 7. Det jag inte riktigt förstår däremot är varför jag tycker om zombiefilmer, jag har varit skräckslagen för zombies så länge jag kan minnas! Här är en av de zombiefilmer som jag tycker är mer än sevärd. Jag skäms dock över att jag inte sett originalet som släpptes 1978 men jag ska ta mig i kragen och göra det snart!

Dawn of the Dead handlar om hur världen drabbas av ett virus vilket gör att människorna förvandlas till hjärnglufsande zombies. Vi får i filmen se hur en grupp överlevande söker skydd i ett köpcentrum och om deras strävan efter att finna en plats på jorden som inte är överbefolkat av zombies.

Jonatan Friberg

Originaltitel: (Zack Snyder’s) Dawn of the Dead
Genre:
Drama, Skräck, Sci-fi, Thriller
Regissör:
Zack Snyder
Utgivningsår:
2004
Produktionsland:
USA, Kanada, Japan, Frankrike
Längd:
101 min,  110 min (unrated director’s cut)
Prisbelöningar:
Golden Trailer Award för bästa Thriller/skräckfilm

5 kommentarer

Filed under Science fiction, Skräck, Thriller

5 responses to “#33 Dawn of the Dead

  1. socialasituationer

    Ah ja, den är härlig. Så sjukt mysig stämning i den.

  2. Haha, ingen ”filmer-man-måste-se-lista” är komplett utan en äkta Zombiefilm. Dawn of the Dead är riktigt bra också. Ett mycket bra tips.

  3. MEN HALLÅ jag älskar ju också zombifilmer/dåligt splatter😀

  4. en riktigt bra zombierulle, en av de som stundtals faktiskt är otäck

  5. Måste bara hålla med. Jag är en stor zombiefantast själv. Underbar film och så är även orginalet, missa inte den..🙂

Kommentera

