#44 Ace Ventura: Pet detective


För några veckor sedan så berättade jag om A night at the Roxbury (#28), en film som jag först såg utan att tänka på det så mycket och senare såg med två vänner som fick mig att uppskatta den. Jag vet inte vad dessa två gör med mig, men det är tack vare dem som jag tycker att Ace Ventura: Pet detective är så fruktansvärt rolig.

Men det beror nog inte bara på dem, Jim Carrey är en helt fantastisk skådespelare som har ett ansikte som bara kan mätas med en annan skådespelare, Rowan Atkinson. De två är de enda som kan förvränga sitt ansikte precis hur som helst. Och bara deras ansiktsuttryck gör de filmer de medverkar i roliga. När sedan Jack Bernstein, Tom Shadyac och Jim Carrey lyckats skriva mängder av roliga skämt är det tveksamt om det kan bli mycket roligare.

I denna film spelar Carrey den smått galna djurdektektiven Ace, vars senaste uppdrag är att hitta Miami Dolphins maskot, Snowflake, som blivit kidnappad.

Alternativ titel: Den galopperande detektiven
Genre: Komedi
Regissör: Tom Shadyac
Utgivningsår: 1994
Produktionsland: USA
Längd: 86 min

2 kommentarer

Filed under Komedi

2 responses to “#44 Ace Ventura: Pet detective

  1. socialasituationer

    Att jämföra Jim Carrey med Rowan Atkinson kan jag inte se som något annat än en ren förolämpning.

    Även om det bara handlar om ansikten.

Kommentera

