#45 The Godfather


Idag är det Alla hjärtans dag och då kan man ju tänka sig att jag borde lägga upp en väldigt romantisk film. Men ack så fel, jag är i Vellinge på dop idag. Jag blir fadder, eller gudfar, till min lilla kusin, och vilken film lämpar sig bättre en sådan dag om inte Gudfadern?

Gudfadern ligger på andra plats på IMDb’s lista över världens bästa filmer, där den har ett snitt på 9.1/10 efter drygt 380 000 röster. Jag kanske inte skulle värdera den så högt, även om det är en grymt bra film.

Det handlar om den högt respekterade sicilianska maffiafamiljen Corleone i 50-talets New York. Mer behöver jag nog inte säga. Har du inte redan sett den så gör det, det är värt det! Och ni som redan sett den, gör det igen!

Hampus Algotsson

Genre: Drama
Regissör: Francis Ford Coppola
Utgivningsår:
1972
Produktionsland: USA
Längd: 175 min
Prisbelöningar: Oscar för bästa manliga huvudrollsinnehavare, bästa foto och bästa manus, baserat på material hämtat från annat media, Anthony Asquith Award for Film Music, Golden Globe for Best Director – Motion Picture, Best Motion Picture – Drama, Best Motion Picture Actor – Drama, Best Original Score och Best Screenplay och tio andra.

3 kommentarer

Filed under Drama

3 responses to “#45 The Godfather

  1. socialasituationer

    Filmernas film, som dom säger.

  2. Alexander

    Upptäckte denna blogg av en slump men nu har jag bokmärkt den! Jag undrar om det är någon slags rangordning på filmerna eller är det hålt och hållet slumpmässigt? Har du alla 365 filmerna i åtanke redan?🙂

    MVH Alexander

    • Hampus

      Härligt!

      Filmerna är helt utan rangordning, vi försöker sprida ut våra absoluta favoriter över året.

      Vi har ganska många filmer i åtanke redan, men en bra bit från alla.🙂

Kommentera

