#48 Yellow Submarine


Jag tänkte inleda detta inlägg på samma sätt som jag inledde inlägget om White Album på 365 album du borde höra för några veckor sedan. ”När jag var liten så lyssnade jag på musik som jag idag anser vara dålig. Att mitt favoritband var Gyllene Tider är ett tydligt exempel på det. Det fanns dock en musiker och ett band som jag tyckte väldigt mycket om och som fortfarande finns kvar bland favoriterna. Artisten är Cornelis Vreeswijk, men detta handlar inte om honom utan om bandet, the Beatles.”

Beatles gjorde inte bara musik, 1964-1968 släppte de fyra filmer med sig själv i huvudrollerna, av dessa är den tecknade Yellow Submarine min favorit. Den är ungefär lika konstig som många av låtarna på deras senare album, och det är precis det som gör den så bra.

Filmen börjar med att Pepperland blir anfallet av ”the Blue Meanies”, men en invånare lyckas fly och beger sig iväg i den gula ubåten för att hämta hjälp. Han åker och hittar the Beatles som då påbörjar den långa resan till Pepperland, på vägen träffar de diverse underliga figurer.

Beatles är egentligen inte med fören i slutet av filmen, i övriga delar är det andra skådespelare som gör deras röster. Filmen hade premiär i Sverige den 12 september 1968 och marknadsfördes med den otroligt töntiga titeln ”Gul gul gul är vår undervattningsbåt”.

Hampus Algotsson

Genre: Animerad, äventyr, fantasy, musikal
Regissör: George Dunning
Utgivningsår: 1968
Produktionsland: USA, Storbritannien
Längd: 90 min
Prisbelöningar: National Society of Film Critics Awards Special Award for a feature-length animation, New York Film Critics Circle Awards Special Award for full-length animation.

2 kommentarer

Filed under Animerad, Äventyr, Fantasy, Musikal

2 responses to “#48 Yellow Submarine

  1. Jag gillar nog den svenska titeln ändå. Som en förlängning av allt knark som låg bakom musiken! F.ö. anser jag att den svenska rösten mitt i titellåten är en av få ljusglimtar i en annars miserabel Beatleslåt.

  2. Pingback: #206 Nowhere Boy « 365 filmer du borde se

Kommentera

