#58 The Darjeeling Limited


En Wes Anderson klassiker! Wes är lätt en av mina favoritregissörer.
Filmen handlar om tre bröder som ger sig ut på en resa med tåg genom Indien för att knyta samman ett år efter deras fars död. Alla tre är på sitt sätt sargade, drogberoende och deprimerade. Den yngste, Jack (Jason Schwartzman) med enorma flickvänsproblem. Mellanbrodern, Peter (Adrien Brody) har lämnat sin höggravida fru hemma. Och den äldste, Francis ( Owen Wilson) som kört med sin motorcykel rakt in i en klippvägg. Filmen handlar om deras långa resa, både till avstånd mätt och relationsmässigt.

Vad som verkligen lyfter denna filmen är det fantastiska fotot. Jag hade nog gillat filmen som den var utan dialog eftersom omgivningen är så fruktansvärt vacker. Jag har aldrig varit ett fan av Owen Wilson men, precis som i The Life Aquatic with Steve Zissou, så tar den vackra miljön och alla de andra grymma skådespelarna överhanden och jag glömmer bort hur störig jag tycker han är. Soundtracket är också mycket fint! Det finns faktiskt på spotify också Various Artists – The Darjeeling Limited

Emma Kitty Wahlgren

Originaltitel: The Darjeeling Limited
Genre: Äventyr, Komedi, Drama
Regissör: Wes Andersson
Produktionsland: USA
Utgivningsår: 2007
Längd: 91 min

 

2 kommentarer

Filed under Äventyr, Drama, Komedi

2 responses to “#58 The Darjeeling Limited

  1. Hampus

    Helt fantastisk film! Pratade med någon om Wes Anderson så sent som igår tror jag. Om hans nya stop motion-film, Fantastic mr. Fox, sjukt nice film!

  2. Fantastic mr fox är bra ja🙂 såg den igår!

Kommentera

