#59 Trainspotting


Choose life. Choose a job. Choose a starter home. Choose dental insurance, leisure wear and matching luggage. Choose your future. But why would anyone want to do a thing like that?

I brittiska Trainspotting får vi följa den unge heroinmissbrukaren  Mark Renton(Ewan McGregor) i hans försök att ge upp drogerna. Och hur detta påverkar honom och hans omgivning. Filmen utspelar sig i de smutsigare kvarteren i Edingburgh, Skottland och är  både grotesk och brutal på sina ställen då den genomärligt skildrar den smutsiga verkligheten som heroinist.
Den är betygsatt 8.2/10 på IMDB vilket är väldigt högt betyg. En mycket sevärd och vacker film (på sitt sätt) som framkallar både lycko- och spy-känslor på samma gång.

Emma Kitty Wahlgren

Originaltitel: Trainspotting
Genre:
Komedi, Thriller, Drama
Regissör:
Danny Boyle
Utgivningsår: 1996
Produktionsland:
UK
Längd:
94 min
Prisbelöningar: BAFTA Film Award – Best Screenplay, BSFC Award – Best Film, Bodil Award – Best non-american film, Empire Award – Best British Actor, Best British Director, Best British Film, Best Debut. M.fl.


2 kommentarer

Filed under Drama, Komedi, Thriller

2 responses to “#59 Trainspotting

  1. Sofi

    ..och så är Ewan jättesnygg i den he he

  2. Dallih

    Well, duktigt överskattad enligt mig, eller skall kanske säga enligt min smak. Eller så har jag missat hela förtjusningen med filmen. Den är pittoresk och brutalt snyggt gjord, men tyvärr så stannar det där (för mig). Handlingen kändes tunn och monoton. Som sagt så har jag kanske missat hela poängen. Klart mer än sevärd dock!

Kommentera

