#61 A Very Long Engagement


Alltså  jag gillar i princip alla filmer med Audrey Tautou. Denna är inget undantag och är dessutom ett verk av Jean-Pierre Jeunet, geniet bakom Le fabuleux destin d’Amélie Poulain.

Un long dimanche de fiançailles utspelar sig en kort tid efter första världskriget och är en historia om den unga kvinnan Mathilde (Audrey Tautou) och hennes obevekliga sökande efter sin fästman som försvunnit under kriget. Trots att folk om och om igen påstår att han är död får hon aldrig några konkreta bevis på detta, utan snarare antaganden och hon vägrar acceptera sin älskades död utan att veta det säkert. Hon anlitar därför en privatdetektiv för att finna sin fästman och ger sig själv ut för att söka efter honom. På vägen får hon höra otroliga historier av alla hon möter och får kontakt med och trots att hon ständigt får höra att hennes sökande tycks hopplöst så ger hon inte upp.

En mycket vacker och inspirerande film om att följa sitt hjärta.

Emma Kitty Wahlgren

Originaltitel: Un long dimanche de fiançailles
Genre: Drama, Romantik, Mysterium, Krig
Regissör:
Jean-Pierre Jeunet
Utgivningsår:
2004
Produktionsland:
Frankrike, USA
Längd:
133 min
Prisbelöningar: ASC Award – Outstanding Achievement in Cinematography in Theatrical Releases. CFCA Award – Best Foreign Language Film. César – 5 stycken. European Film Award – Best Production Designer, Best Actress, Best Director. m.fl.

3 kommentarer

Filed under Drama, Krigsfilm, Romantik

3 responses to “#61 A Very Long Engagement

  1. Kenneth

    Genomgående bra filmer du tipsar om tycker jag! Tumme upp för längre texter också. Jag anser att det bland de två övriga skribenterna har dykt upp för alldeles många svagt motiverade dussinfilmer. Även om dina tips har till mestadels nya filmer så har det varit intressanta nya filmer. Att du sedan rekommenderar Darjeeling Limiteds soundtrack gör mig inget annat än glad, då det har en alldeles speciell plats i min skivhylla!

    • Tack så mycket!
      Jo, det har av någon anledning blivit mycket nya filmer från mitt håll hittills. Ska försöka ha lite bättre spridning i framtiden, för det är knappast så att jag bara ser filmer från 2000-talet. Underbart att tipsen uppskattas iaf!

  2. den här jag har tänkt att jag ska se så himla länge nu, kanske verkligen dags att jag gör det. Audrey Tautou är en av mina favoritskådespelare, och allt hon är med i blir sådär fint mysigt på något sätt.

Kommentera

