#74 Million Dollar Baby


Ja, vad ska man säga om denna film. Tror det är en av de filmer som rört mig mest av alla filmer. Eller kanske inte rört mig men den filmen som lockat fram starkast känslor. Eftersom jag inte vill avslöja för mycket så håller jag denna presentation ganska kort, ett mästerverk som alla borde se minst 2 gånger!

Million Dollar Baby handlar om boxaren Maggie Fitzgerald (Spelad av Hilary Swank) och om hennes mål att slå sig in i toppen av damboxningen, hon tar hjälp av tränaren Frankie Dunn (Clint Eastwood) Man får följa deras liv och resan till toppen, men allt går inte alltid som man planerar!

Jonatan Friberg

Originaltitel: Million Dollar Baby
Genre: Drama, Sport
Regissör: Clint Eastwood
Utgivningsår: 2005
Produktionsland: USA
Längd: 132 min
Prisbelöningar: Denna film har vunnit så sjukt mycket, Sammanlagt 49 utmärkelser. Inklulsive inte mindre än 4 (!) Oscars, i Kategorierna bästa regissör, bästa film, bästa kvinnliga huvudrollsinnehavare, bästa manliga birollsinnehavare.  Filmen är även nominerad till 29 andra utmärkelser!

Lämna en kommentar

Filed under Drama

Kommentera

