#75 Die Hard 2


Let it snow! Let it snow! Let it snow!

Det kan tyckas vara lite konstigt att tipsa om en uppföljare, utan att ha tipsat om orginalet. Det känns konstigt också. Att det sedan är en ganska klassisk actionrulle gör inte att det känns mer mig, men det var något med denna.

Anledningen till att jag gillade den tror jag var att jag såg den direkt efter jag sett ettan. För ettan är verkligen inte bra. Die Hard 2 känns däremot mer genomtänkt. Storyn är ganska identisk med ettan, men med en del detaljer som gör att man faktiskt måste tänka lite när man ser den. Det är dessutom bekvämare tempo i den.

Genom att stänga ner alla landningsbanor och kontrollrum på en internationell flygplats så har en terroristgrupp tagit tusentals turister som gisslan. Alltså alla de som sitter i planen som inte kan landa. Deras krav är att de ska få fången General Ramon Esperanza, bara om han ges över till dem så kommer de låta planen landa. Om inte så det börja regna plan så snart bränslet tar slut.

Som tur är finns polisen John McClain (Bruce Willis) på plats, och hans fru Holly McClain (Bonnie Bedelia) sitter på ett av planen som riskerar att störta. Han gör allt i sin makt för att rädda henne, även om han inte har de lokala poliserna på sin sida.

Hampus Algotsson

Alternativ titel: Die Hard 2: Die harder
Genre: Action, thriller
Regissör: Renny Harlin
Utgivningsår: 1990
Produktionsland: USA
Längd: 124 min
Prisbelöningar: BMI Film Music Award

3 kommentarer

Filed under Drama, Thriller

3 responses to “#75 Die Hard 2

  1. Anton Olsson

    Jag har svårt att bestämma om denna eller trean är bäst. Trean har dock Samuel L. Det får nog bli trean för min del… tror jag… kanske…

  2. Sebastian

    Seriöst, ettan är självklart bäst. Tvåan är en riktigt bra uppföljare men ettan är ju nyskapande. Det var en actionfilm som utspelar sig i en enda byggnad, hjälten blöder, gråter och är världens hårdaste snubbe. Jag skulle kunna mata på i all evighet om dess storhet, men jag tycker det är en självklarhet utan att jag ska behöva stärka påståendet.

  3. N

    Ettan är ju grymt bra. 2:an sådär och 3:an bra (Antingen pga Irons som räddar).

Kommentera

