#84 La Haine


Idag gästbloggar Kasper Englund som driver bloggen 365 citat.

Det här är historien om ett samhälle som faller och som upprepar gång på gång för att lugna sig: ’Såhär långt, allt väl. Såhär långt, allt väl. Såhär långt, allt väl.’ Men det viktiga är inte fallet. Det viktiga är landningen.”

Medan vi faller är den svenska titeln på detta franska mästerverk, trots att både den franska originaltiteln och engelska översättningen lyder Hatet. Den svenska översättningen kan tyckas märklig om man inte har sett filmen, men tro mig: du kommer att förstå.

En ung kille har utsatts för brutalt polisvåld i samband med en demonstration och svävar mellan liv och död.  Ungdomarna från Paris förorter, som växt upp med ett blint hat mot systemet, bestämmer sig för att göra uppror mot polisen. Under ett hektiskt dygn får vi följa de tre killarna Hubert, Saïd och Vinz i ett av miljonprojekten. En film som osökt leder tankarna till områden som Rosengård, Sveriges misslyckade integrationspolitik och framförallt hur våld bara föder mer våld. 

Kasper Englund 

Orginaltitel: La Haine
Genre: Drama
Regissör: Mathieu Kassovitz
Utgivningsår: 1995
Produktionsland: Frankrike
Längd: 96 min

2 kommentarer

Filed under Drama

2 responses to “#84 La Haine

  1. aaaaah den här har jag hemma. fast jag somnade första gången jag skulle se den. får kanske ta och ge den en ny chans!

  2. K

    Det tycker jag definitivt att du borde!

Kommentera

