#90 I huvudet på John Malkovich


Innan jag såg denna visste jag inte vem John Malkovich är, så den har lite grann format min bild av honom. Det kanske inte är så lyckat, men han är ungefär lika underlig i allt annat jag sett med honom, till exempel My, myself, Kubrick.

I huvudet på John Malkovich handlar om Marionettdockspelaren Craig (John Cusack), som har ont om pengar och tar ett extraknäck på ett kontor på våning 7,5, där takhöjden bara är 150 cm. Där upptäcker han en liten lucka bakom ett skåp. Han kryper in och upptäcker att den leder rakt in i huvudet på skådespelaren John Malkovich. Efter 15 minuter åker man ut och hamnar i ett dike vid en motorväg. För 200 dollar låter han folk se världen ur Malkovich ögon i 15 min.

Jag såg den redan när jag gick i sexan tror jag, sjuan möjligen, och en film har aldrig blivit en sådan snackis för mig och mina vänner. Den kom upp flera gånger under hela tiden på högstadiet.

Hampus Algotsson

Orginaltitel: Being John Malkovich
Genre: Komedi, drama, fantasy
Regissör: Spike Jonze
Utgivningsår: 1999
Produktionsland: USA
Längd: 112 min
Prisbelöningar: Saturn Award för bästa fantasy, American Comedy Award för roligaste skådespelare i biroll (John Malkovich), BAFTA Film Award, BSFC AWRD, Saturn Award, CFCA Award, Chlotrudis Award, Independent Spirit Award, Sierra Award, ALFS Award, LAFCA Award, NSFC Award, OFCS Award, SDFCS Award, SFFCC Award, Nebula Award, TFCA Award och WGA Award för bästa orginalmanus och ytterligare 29 andra priser till skådespelare och regissör.

1 kommentar

Filed under Drama, Fantasy, Komedi

One response to “#90 I huvudet på John Malkovich

  1. socialasituationer

    Allt jag har att säga är; Charlie Kaufman.

Kommentera

