#94 Mars Attacks!


Denna filmen alltså!Jag kommer ihåg att första gången jag såg denna såg jag inte klart den, efter ca halva så vågade jag helt klart inte se klart filmen. Värt att tillägga kanske är att jag vid denna tiden var typ 10 eller nått, och Alierna i denna filmen är läskiga!

Mars Attacks! är som kanske titlen avslöjar en film som handlar om attackerande Aliens. Alla förväntade sig att dessa Aliens var fredliga men ack va fel det visade sig att vara. På välkomstceremonin så började de skjuta hejvilt omkring och ha ihjäl publiken. Och hur ska människan kunna försvara sig när de kan skydda sig mot atombomber?

Jonatan Friberg

Orginaltitel: Mars Attacks!
Genre: Action, Fantasy, Komedi, Sci-fi, thriller
Regissör: Tim Burton
Utgivningsår: 1996
Produktionsland: USA
Längd: 106 min
Prisbelöningar: Saturn Award för bästa musik samt ett annat COLA award

3 kommentarer

Filed under Action, Fantasy, Komedi, Science fiction, Thriller

3 responses to “#94 Mars Attacks!

  1. Kanske inte Tim Burtons bästa film.
    Men det är en njutning att se Tom Jones springa omkring och slåss mot aliens. Ett genridrag!

  2. Pingback: #122b Spotifys bästa filmmusik « 365 filmer du borde se

  3. Sockna

    Burton travesterar/stjäl/lånar från 50-talets alla sci-fi filmer som man känner igen om man sett dessa förlagor. Därför kan man tycka att filmen är banal men den ska vara så, då orginalen var på det viset.
    Hotellet som en av J.Nicholson rollerfigurer driver i Las Vegas och som sprängdes i filmen sprängdes på riktigt då det skulle rivas.
    En (idag ) rolig sak, mina barn var vanvettigt rädda för denna film när de var mindre, vet inte om det var ”marsianernas” språk eller den hawai-musik som spelades som skrämde dem mest. Lyckligtvis har det inte lämnat några bestående men. 🙂

Kommentera

