#99 Kenny Begins


Jag minns hur jag satt framför TV:n med familjen sent nittotal varje lördagkväll och kollade på Kenny Starfighter. Redan då var det en av favoriterna och sedan dess har det varit många många kvällar då jag kollat på TV-serien, både ensam och med vänner. När jag fick veta att en film var på g så blev jag ganska tveksam, det är sällan en uppföljare når upp till ens förväntningar. Speciellt när den kommer så sent att originalet hunnit bli kult (vilket det vart fall blivit i min umgängeskrets). När jag insåg att regissörerna var samma och författarna och skådespelarna till stor del var det blev jag dock mer positiv. Den sista känslan höll i sig även efter jag besökt biografen, den är grym.

Filmen är en så kallad prequel, det är alltså en uppföljare som utspelar sig innan originalet. Kenny Begins utspelas då Kenny Starfighter (Johan Rheborg) fortfarande går i skolan för blivande galaxhjältar. Han har gått om år efter år, men om han inte klarar slutprovet denna gång så tänker hans mamma (Sissela Kyle) inte låna ut mer pengar till honom, utan då får han jobba på hennes frisörsalong tillsammans med sin bror (Björn Gustafsson). Provet går ut på att man är ute och arbetar i 48 timmar. För att klara det så krävs det 1000 poäng, där efter får man olika titlar för olika många poäng. Man får 50 poäng för varje fångad fortkörare, 1000 poäng för varje efterlyst skurk och 4000 poäng om man räddar universum. Kenny ger sig ut, men råkar snabbt åka genom ett svart hål och kraschar på planeten jorden, men det betyder inte att provet måste gått åt helvete…

Utöver Rheborg, Kyle och Gustafsson är det en mängd kända skådespelare med i filmen, bland annat Bill Skarsgård, Johan Glans, Cecilia Frode, Eva Dahlgren, Brasse Brännström och Kalle Moreaus.

Hampus Algotsson

Originaltitel: Kenny Begins
Genre: Action, komedi, science fiction, familjefilm
Regissörer: Carl Åstrand och Mats Lindberg
Utgivningsår: 2009
Produktionsland: Sverige
Längd: 88 min

1 kommentar

Filed under Action, Familjefilm, Komedi, Science fiction

One response to “#99 Kenny Begins

  1. Sockna

    Rhenborg i en av sina paradroller. Ursprungsserien är bättre storymässigt, men även filmen har sina one-liners som satt sig.
    ”- Maaammaa, Kenny äter upp all shampoo”
    ”- Det fatta du väl det är bara skylten som är elektrisk”
    – sekunden senare då Kenny tagit tag i elstaketet –
    ”- Tack för att ni laddade batteriet” (sagt av Memorimaticen, fniss)
    ”- Nä jag landa bara lite hårt” (efter att kraschat in i huset),
    m.fl.

    Dock är filmen mera påkostad effektmässigt vilket väger upp den haltande storyn, vars slut lämnar dörren öppen för en uppföljare.
    Har man sett första Spindelmannenfilmen så kommer man att känna igen sig i en viss scen.

Kommentera

