#104 Coraline


Dagens tips är en av mina favoriter från 2009. Baserad på en, enligt mig, given klassiker utav Neil Gaiman.

Coraline är en animerad film som handlar om den lilla flickan Coraline (Dakota Fanning) som flyttar till ett gammalt hus med sina föräldrar (Mor: Teri Hatcher) som ständigt är för upptagna av sina arbeten för att ha tid med henne. Hon känner sig försummad, ensam och uttråkad. En dag hittar hon en gömd dörr som är igenmurad. På natten lyckas hon ta sig igenom dörren och kommer ut på en andra sidan där hon finner sig själv i någon slags parallel värld där alla har knappar istället för ögon. Hennes föräldrar är omtänksamma, och gör allt för henne och i denna världen tycks alla hennes drömmar bli verklighet. Men när den parallela världens mor bjuder in henne att stanna med dem för evigt nekar hon bestämt, och får på således lära att denna drömvärld inte alls var så perfekt som hon hade trott från början, utan snarare mycket, mycket skrämmande.

Detta är en av de bästa animerade filmer jag sett på länge, och boken den är baserad på rekommenderas varmt den med. Från början trodde jag att det var en halvspännande barnfilm jag skulle få se men den var faktiskt rätt obehaglig på sina ställen, men också väldigt fantasifull och vacker! Utan tvekan en av höjdpunkterna under 2009 för min del.

Emma Kitty Wahlgren

Originaltitel: Coraline
Genre: Animerad, Äventyr, Familj, Fantasi
Regissörer: Henry Selick
Utgivningsår:
2009
Produktionsland: USA
Längd: 100 min
Prisbelöningarn: Grand prix – Bästa animerade film. Annie – Music, character, Production design. BAFTA childrens award – Best feature film. SFFCC Award – Best animated feature. M.fl.

2 kommentarer

Filed under Animerad, Äventyr, Familjefilm, Fantasy

2 responses to “#104 Coraline

  1. anna

    Älskar! Åh vad glad jag blir. Tips: kolla på bonusmaterialet också, så får ni se hur de har gjort filmen. Det är obeskrivligt underbart!

  2. anna

    Älskar! Åh vad glad jag blir. Tips: kolla på bonusmaterialet också, så får ni se hur filmen är gjord. Det är obeskrivligt underbart!

Kommentera

