#114 Highlander


En ganska kul sak var att jag kom i kontakt med denna filmen då jag satt allmänt på nätet och läste samt läste om gruppen Queen. Jag kom in på någon sida och fick reda på att de hade varit med och skrivit och framfört ganska mycket av musiken som spelas i denna film. Medveten om detta var det ju bara ett måste att gå och se den sen, och jag blev verkligen inte besviken. Jag kan ju kanske inte säga att den är lika genialisk inom filmbranschen som Queen var för musikbranschen men ändå helt okej!

Highlander handlar om Connor MacLeod (Christopher Lambert) som föds i Skotland. Han föddes år 1518 och är odödlig. Eller nej inte riktigt odödlig för han kan bli dödad om hans huvud nlir avhugget av en annan odödlig. Från början var de flera stycken men allteftersom att åren går bler de färre och färre. Här är filmen om hans liv och de strapatser han tvingas genomgå!

Jonatan Friberg

Originaltitel: Highlander
Genre: Action, Fantasy
Regissör: Russel Mulcahy
Utgivningsår: 1986
Produktionsland: USA, UK
Längd: 116 min

2 kommentarer

Filed under Action, Fantasy

2 responses to “#114 Highlander

  1. Härligt att se att någon uppmärksammar Highlander utan att såga filmen.
    Givetvis har den åldrats mycket (trots att den faktiskt bara är dryga 20 gammal) och dessutom överskuggas den ofta av sina sunkiga uppföljare.

    Men denna film har jag faktiskt alltid gillat. Den är spännande och har faktiskt en engagerande story och, faktiskt, ett djup. MacLeods odödlighet är snarare än förbannelse än en gåva – något som den fantastiska musiken av Queen, och framför allt låten ”Who wants to live forever?”, illustrerar.

    Mycket i filmen är oerhört ”cheesy”, men den är bättre än sitt rykte.

  2. Sockna

    Håller med dismas88 om att denna film ofta ses i ljuset från de många usla uppföljare som gjorts och även den tv-serie som byggde på filmen. Dock är den bättre än sitt rykte och alla filmer med Sir Sean Connery är bra filmer i mitt tycke, då han är en strålande skådespelare. Även om han endast har en biroll i denna film så spelar han skjortan eller snarare kilten av Lambert.

Kommentera

