#115 Coffee and Cigarettes


Jag vet inte hur ni trogna (och sporadiska) läsare på denna bloggen tycker men mina vänner har klagat på att de tycker att jag lägger upp alldeles för komersiella filmer. Vilket beror på att jag mestadels kollar på de filmerna men även för att jag när det kommer till filmer inte kollar lika mycket på film som jag kanske borde göra för att kunna göra ett bra jobb ifrån mig på denna blogg. Så därför tänkte jag att jag slänger in lite mer filmer som jag vet att många jag känner inte har sett men som jag gillar. Så får jag helt enkelt börja kolla lite mer på ”udda” filmer under tiden. Och Coffe and Cigarettes är en film som enligt mig platsar i den kategorin med stora marginaler!

Coffe and Cigarettes är egentligen inte bara en film utan en mängd kortfilmer. Där kända figurer (musiker, skådespelare osv.) sitter ner vid ett bord och dricker kaffe och röker cigaretter (därav namnet). Filmen är helt i svartvit vilket passar super för denna filmen. Samtalen personerna verkar helt meningslösa och paradoxiala, men denna film är verkligen ett mästerverk på ett väldigt säreget sätt!

Jonatan Friberg

Originaltitel: Coffe and Cigarettes
Genre: Komedi, Drama, Musik
Regissör: Jim Jarmusch
Utgivningsår: 2004
Produktionsland: USA, Japan, Italien
Längd: 95min
Prisbelöningar: Cate Blanchett vann en COFTA Award för bästa skådespelare 2005 för bland annat sin medverkan i denna filmen

2 kommentarer

Filed under Drama, Komedi

2 responses to “#115 Coffee and Cigarettes

  1. Sofia

    Den är så grym!

  2. Nu börjar det likna något!
    Bra att du satsar på mer independent-film, det behövs.

Kommentera

