#116 Hitta nemo


Jag kom för inte så längesedan på att jag inte har lagt upp någon ordentlig animerad film! Så tänkte jag dels att jag älskar denna film, sen är det lite som en hyllning till en av mina bästa vänner. Denna är nämligen typ hennes favoritfilm. Sen så älskar jag bara Doris, vi är ganska lika har jag hört!

Hitta Nemo handlar om en fisk som lyckas villa bort sig. Det är då upp till hans pappa att leta upp honom.  På hans resa träffar han då Doris, en underbar fisk som inte har så bra koll på sitt minne. Tillsammans söker de genom haven i jakt på Nemo  

Jonatan Friberg

Originaltitel: Finding Nemo
Genre: Äventyr, Komedi, Animerad
Regissör: Andrew Stanton, Lee Unkrich
Utgivningsår: 2004
Produktionsland: USA, Australien
Längd: 100min
Prisbelöningar: OSCAR(!) för bästa animerade film, Saturn Award för bästa Animerade film, DFWFCA award för bästa animerade film, FFCC Award för bästa animering samt 29!!! andra

2 kommentarer

Filed under Animerad, Äventyr, Komedi

2 responses to “#116 Hitta nemo

  1. Doris kan mycket väl vara en av de skönaste karaktärerna som någonsin har skapats. Hitta Nemo är också en av de finaste disneyfilmer någonsin, trots att det egentligen inte tillhör de ”äkta” disneyklassikerna (lejonkungen <3) kan jag se om den hur många gånger som helst, och den är lika bra varje gång. Ett bevis på att animerade famlijefilmer kan innehålla så mycket mera och passa alla åldrar. Ett mästerverk.

    Fortsätt simma!

    • jonatanfriberg

      Håller helt och hållet med dig alltså! Doris är helt underbar! en skönare syn på livet kan man nog inte riktigt få. Filmen ligger ju även rankad på 152:a plats på imdbs lista över top 250 filmer!

Kommentera

