#118 Mortal Kombat


Detta var nog en av de allra första filmerna med åldersgräns som jag såg. Filmen är baserad på ”Mortal Kombat” spelet som är det första spelet jag minns att jag spelade. Jag kommer ihåg att jag som 2 åring spelade det, och vid 3-4 års ålder visste jag hur man utförde specialattackerna som man slet av folks ryggrader med. Men jag blev trots denna ”hemska” videovålds uppväxt en ganska anständig pojke som inte är aggressiv.

Nog om mig nu ska vi prata om filmen! Mortal Kombat är som ni hör på namnet en film som innefattar dödlig kampsport. En uråldrig tävling som har gått av stapelen mellan Jorden och dimensionen som kallas för ”Outworld”. Då Outworld har vunnit turneringen de nio föregående tävlingarna i rad betyder det att om de vinner denna med så får de anfalla Jorden. Och då kommer inget liv att vara som de brukar. Detta gör även att deltagarna från Outworld inte är rädda för att ta till otillåtna medel. Det är upp till Jordens tre bästa kämpar, Liu Kang , Johnny Cage och Sonya Blade

Jonatan Friberg

Originaltitel: Mortal Kombat
Genre: Action, Äventyr, Fantasy, Sci-Fi, Thriller
Regissör: Paul W.S Anderson
Utgivningsår: 1995
Produktionsland: USA
Längd: 101 min
Prisbelöningar: BMI Film Music Award för musiken i filmen.

Lämna en kommentar

Filed under Action, Äventyr, Fantasy, Science fiction, Thriller

Kommentera

