#121 Lemony Snickets berättelse om syskonen Baudelaires olycksaliga liv


Jag måste gått i sjuan när jag och mamma tog en helg som vi åkte upp till Stockholm, när vi var där uppe gjorde vi mycket, bland annat blev det ett biobesök då vi såg Lemony Snickets berättelse om syskonen Baudelaires olycksaliga liv, en film som jag sedan inte var sen med att köpa. Här gör Jim Carrey en av sina bästa skådespelarinsatser någonsin.

Filmen handlar om de tre syskonen Klaus, Violet och Sunny Baudelaire (Liam Aiken, Emily Browning och Kara Hoffman) vars föräldrar går bort i en brandolycka. Vi får se en mängd olyckliga händelser då barnen flyttas från förmyndare till förmyndare och hela tiden följs av greve Olaf (Jim Carrey), som vill mörda barnen och få den stora Baudelaires-förmögenheten, som barnen ärvt från sina rika föräldrar.

Brad Silberling har i filmen lyckats blanda mystik, tragik och komik på ett väldigt vackert sätt.

Hampus Algotsson

Originaltitel: Lemony Snicket’s A Series of Unfortunate Events
Genre:
Äventyr, komedi, familjefilm, fantasy
Regissör:
Brad Silberling
Utgivningsår:
2004
Produktionsland:
USA, Tyskland
Längd:
108 min
Prisbelöningar:
Oscar för bästa Makeup, Excellence in Production Design Award i kategorin Feature Film – Period or Fantasy Film, International Award för bästa skådespelerska (Emily Browning), BMI Film Music Award, CDG Award för Excellence in Costume Design for Film – Period/Fantasy, PFCS Award för bästa makeup och Teen Choice Award i kategorin Choice Movie Bad Guy (Jim Carrey).

3 kommentarer

Filed under Äventyr, Familjefilm, Fantasy, Komedi

3 responses to “#121 Lemony Snickets berättelse om syskonen Baudelaires olycksaliga liv

  1. socialasituationer

    Jag blev lite kär i Emily Browning när jag såg den här på bio.

  2. Moa

    Böckerna tyckte jag var himla bra när jag var yngre… Men de ballade ur lite efter ett tag…

  3. Sockna

    Har inte läst böckerna men gillar filmen då den inte följer den vanliga mallen för en barn?/familjefilm. Jim Carrey gör en lysande insats, ej lika utflippad som vanligt, utan nedtonad och väl avägd.

Kommentera

