#125 The Young Ones


Denna vecka har vi på 365 filmer du borde se vår andra temavecka, vi kommer tipsa om bra TV-serier. Välkommen till 7 TV-serier du borde se.

Detta är inte kanske den bästa TV-serie jag sett, det finns ett fåtal som slår den, men det är utav tvekan den roligaste. Där är ett par avsnitt som jag skrattar så mycket till att jag får ont i magen. Det är också en av mycket få TV-serier som inte är producerad på 2000-talet som jag kollar på.

En god vän till mig satte igång detta en kväll hos henne för några år sedan och jag fastnade på direkten. Redan efter några veckor hade jag köpt båda säsongerna på DVD och strax därpå sett alla avsnitt ett par gånger om. Det kom även en annan serie av samma skapare ett par år senare, Bottom, som förvisso är rolig, men inte på nivå med denna. Det finns även en film av dem som jag tappat namnet på.

The Young Ones är en helt galen och något surrealistisk serie producerad och sänd på tidigt 80-tal. Den handlar om ett kollektiv i England där fyra studenter, som förvisso inte studerar så mycket, bor. Det är det galna och våldsamma punkaren Vyvyan (Adrian Edmondson), Rick (Rik Mayall), en töntig wannabe-anarkist som studerar sociologi, Neil (Nigel Planer), den självmordsbenägna hippien och Mike (Christopher Ryan), den coola discosnubben.

Hysteriskt roligt!

Hampus Algotsson

Alternativ titel: Hemma värst
Genre:
Komedi
Premiärår:
1981
Produktionsland:
Storbritannien
Antal avsnitt:
12 st
Prisbelöningar:
BAFTA TV Award för bästa TV-serie – komedi.

1 kommentar

Filed under Komedi

One response to “#125 The Young Ones

  1. Sockna

    Å ljuva åttiotal – när en annan var ung. Detta var den galnaste serie man följde i ång-tvn (svt). Långt innan kabel och satellit utbudets galna mångfald. Vyvyan var favoriten då man som metalfan fick alla bevis i världen för varför man avskydde punkare🙂 Större idiot än Vyvyan har aldrig gått i ett par militärkängor. Anarkisten Rick är inte långt efter han heller. *fniss*

    Klart sevärd än idag även om rollfigurerna och skämten kändes mer aktuella då den först sändes.

Kommentera

