#135 Sagan om ringen


Dagens tips är den film som Peter Jacksons Härskarringen-triologi är baserad på, för böckerna kom ju inte fören senare. Nej, men skämt åsido. Det är inte många som vet att Sagan om ringen blivit filmatiserad innan 2001, men det har den. 1978 släppte Ralph Bakshi en animerad filmatisering av den första boken, men det gick sådär. Kritikerna var splittrade om den och den slog aldrig igenom med någon extrem kraft, vilket ledde till att  Saul Zaentz och United Artists aldrig hjälpte till att finansiera någon fortsättning, så filmen slutar mitt i historien. Dock gjorde Jules Bass och Arthur Rankin Jr. en animerad musikalversion på Sagan om konungens återkomst som tog vad där denna film slutar, som brukar ses som en inofficiell uppföljare, den ska jag inte uttala mig om, då jag inte sett den.

Om man sätter Sagan om ringen jämte Peter Jacksons version så är det förvisso en piss i Nilen, men som entusiast av animerat kan jag inte låta bli att se det som ett konstnärligt mästerverk. Bakshi använder sig i delar av filmen av en teknik som kallas rotoscoping, vilket innebär att man spelar in det som vilken film som helst och sedan målar över det så det ser tecknat ut, men samtidigt är alltför välgjort för att kännas tecknat. Detta är väl integrerat med vanlig animering.

Jag antar att de flesta vet vad Sagan om ringen handlar om, men jag tar det lite snabbt ändå. Hobbiten Bilbo hittade en magisk ring under ett av sina äventyr. När Frodo ärver ringen anar trollkarlen Gandalf oråd och skickar Frodo med den till alverna i Vattnadal. Där beslutar man att ett sällskap på nio personer, två människor, en alv, en dvärg, en trollkarl och fyra hobbitar ska föra ringen till eldberget i Mordor och förstöra den. Om den onda trollkarlen Sauron får tag på ringen kommer inte de goda ha en chans mot honom.

Hampus Algotsson

Originaltitel: The Lord of the Rings
Genre:
Animerad, äventyr, drama, fantasy
Regissör:
Ralph Bakshi
Utgivningsår:
1978
Produktionsland:
USA
Längd:
128 min
Prisbelöningar:
Golden Gryphon på Giffoni Film Festival.

1 kommentar

Filed under Animerad, Äventyr, Drama, Fantasy

One response to “#135 Sagan om ringen

  1. Kolla in A Scanner Darkly, om du gillar rotoscoping.

Kommentera

