#137 This Divided State


I västra USA finns det en stat som heter Utah. Där är 40-60 % av befolkningen mormoner och nästan 80 % röstade på Republikanerna i valet 2008. År 2004 bjöd studentkårsstyrelsen in Michael Moore till att hålla en föreläsning på Universitet, något som en blev så populärt bland elever och vuxna, Moore är något för vänster för att kunna bli populär i Utah. Året efter kom denna film, som handlar om de konflikter som uppstod efter inbjudan.

Man kan tycka mycket om Moore, men här kan jag känna att folk går lite långt i sina kommentarer om honom, så som ”This man hates who we are, he hates our value and he would like to destroy us..” I filmen förkommer bland annat fantastiska Kay Anderson, en lokal miljonär som erbjuder 25 000 dollar till elevkåren om föreläsningen stoppas. Det finns även en del demokrater som förespråkar han besök och alla är sådär mysigt extrema i både sina åsikter och i sina handlingar.

Det finns få filmer som gjort mig så arg när jag sett dem som denna, hela tiden jag kollar så önskar jag att jag var på plats och kunde vara med i diskussionerna.

Hampus Algotsson

Originaltitel: This Divided State
Genre:
Dokumentär
Regissör:
Steven Greenstreet
Utgivningsår:
2005
Produktionsland:
USA
Längd:
88 min
Prisbelöningar:
Audience Award för bästa dokumentär på Santa Cruz Film Festival

Lämna en kommentar

Filed under Dokumentär

Kommentera

