#142 Monsters, Inc.


Nu tycker jag att det är hög tid för lite mer Pixar, har trots allt gått tio dagar sedan sist. Detta är en av Pixars bästa filmer enligt mig. Jag har för mig att jag såg den på bio som tioåring och gillade den redan då, sedan såg jag den igen i vintras och den är fortfarande lika bra.

Filmen utspelar sig i världen Monstropolis och förklarar fenomenet med barn som tror att det är monster i garderoben, för det är det faktiskt. James P. Sullivan (John Goodman) och Mike Wazowski (Billy Crystal) jobbar på Monsters, Inc, företaget som skapar el till Monstropolis. Elen skapas genom att de går in i barns rum genom garderoberna och skrämmer barnen, för barns rädsla kan användas som energi. En dag råkar James och Mike få med sig barnet Boo när James är inne i hans rum och ska skrämma honom. Katastrofen är ett faktum, alla monster är nämligen livrädda för barn, då de tror att barn är giftiga.

Dagens bonus: Kortfilmen Mike’s new car.

Hampus Algotsson

Originaltitel: Monsters, Inc.
Genre:
Animerad, komedi, familj, äventyr
Regissör:
Peter Docter
Utgivningsår:
2001
Produktionsland:
USA
Längd:
92 min
Prisbelöningar:
Oscar för bästa musik, ASCAP Award i kategorin Top Box Office Films, Annie Award för Outstanding Character Animation, BAFTA Children’s Award för bästa film, Bogey Award in Silver, DVD Premiere Award för bästa menydesign, Golden Trailer för bästa animerade/familjefilm, Grammy för bästa sång skriven för film eller TV, Hochi Film Award för bästa utländska film, PFCS Award för bästa animerade film, Golden Satellite Award för bästa DVD för unga och World Soundtrack Award för bästa sång skriven för film.

Lämna en kommentar

Filed under Animerad, Äventyr, Familjefilm, Komedi

Kommentera

