#149 Blade


Hej mina kära vänner, jag är äntligen tillbaka efter en tids frånvaro! Haha hoppas ni har saknat mig lika mycket som jag er, det är trots allt på tiden att det skrivs om lite mer kommersiella filmer!

Idag blir det en av mina favoritfilmer som har vampyrer med sig. Sen må hända att jag inte sett så mycket filmer som innehåller vampyrer direkt med tanke på vilken fegis jag är ^^ .

Blade handlar då om just Blade, en vampyrjägare som gör allt för att råda bot på denna ”cancer” som suger sig fast på människorna. Men Blade är inte en ”vanlig ” vampyrjägare utan han är själv häflten vampyr. Detta gör att han blir så mycket eftektivare i sitt jagande efter att ”hela” mänskligheten.

Blade är en film som inte är långsam någon gång, med högt tempo sjyssta effekter och UNDERBART ljud sitter man hela tiden med nerverna på spänn. Blade har tagit så många olika saker vi är vana att se i andra actionfilmer och sammanvävt det i denna filmen. En riktigt skön Actionrulle helt enkelt!

Jonatan Friberg

Originaltitel: Blade
Genre: Action, Thriller, Fantasy, Äventyr
Regissör: Steven Norrington
Utgivningsår: 1999
Produktionsland: USA
Längd: 120 min
Prisbelöningar: ASCAP award för Top Box Office Films, Wesley Snipes och Stephen Dorff vann Blockbuster Entertainment awards för deras medverkande i filmen (bästa skurk samt bästa skådespelare), Stephen Dorff vann även MTV Movie Award för bästa skurk

Lämna en kommentar

Filed under Action, Äventyr, Fantasy, Thriller

Kommentera

