#161 Paris je t’aime


När jag läste franska på gymnasiet brukade min stränga lärare tvinga mig och mina klasskompisar att se på massa tråkiga (tyckte jag då) franska filmer. Idag är jag glad över det, för det finns oerhört mycket bra fransk film. Paris je t’aime är en av dem.
Filmen består av 18 kortfilmer. I kärlekens stad, Paris, utspelar sig 18 kärlekshistorier i 18 olika arrondissements (franska för stadsdel). Vissa historier är tragiska, andra är komiska – men alla är hjärtvärmande och vackra på ett egendomligt vis. Till exempel får vi följa en pojke som berättar historien om hur hans föräldrar – två mimare – träffades i fängelset, och en blind man som tror att hans flickvän har lämnat honom och en döende man som förklarar sin kärlek för kvinnan som försöker rädda honom.

Varje kortfilm har en eller flera regissörer och sammanlagt har hela 21 regissörer skapat denna film. Ett antal kända skådespelare medverkar i filmen – till exempel Willem Defoe, Natalie Portman, Maggie Gyllenhaal, Nick Nolte, Elijah Wood m.fl.

Ingrid Holm

Genre: Drama, Komedi, Romantik
Regissörer: Bruno Podalydés, Paul Mayeda, Gurinder Chadha, Gus Van Sant, Joel och Ethan Coen, Walter Salles, Daniela Thomas, Christopher Doyle, Isabel Coixet, Nobuhiro Suwa, Sylvain Chomet, Alfonso Cuarón, Oliver Assayas, Oliver Schmitz, Richard LaGravanese, Vincenzo Natali, Wes Craven, Tom Tykwer, Gérard Depardieu och Alexander Payne.
Utgivningsår: 2006
Produktionsland: Frankrike
Längd: 120 min
Prisbelöningar: Golden Trailer Award

Lämna en kommentar

Filed under Drama, Komedi, Romantik

Kommentera

