#170 Min granne Totoro


Hayao Miyazaki har ni sett en del av tidigare i denna blogg, men nu ser ni honom igen och säkerligen är det inte för sista gången. Miyazaki är i särklass bäst på det han gör. Som ett troget fan av animerad film kan man inte annat än hylla denna legend inom anime. Jag skulle kunna skriva ett helt inlägg bara om Miyazaki, men nu ska jag istället skriva om hans fjärde långfilm; Min granne Totoro.

Min granne Totoro handlar om två flickor i efterkrigstidens Japan – Satsuki och Mei – som flyttar med sin pappa till ett nytt hus på landet utanför Tokyo för att vara närmare sin mamma som behandlas för lungsot på ett sjukhus i närheten. En dag när Mei leker i trädgården hittar hon en hemlig port till en magisk skog där hon träffar skogsanden Kung Totoro och hans vänner. Hon visar Satsuki denna port och de försvinner tillsammans in i en värld fylld av magiska varelser och fantastiska under.

Vad som gör denna film så fantastisk är att Miyazaki lyckas göra den till en film för både vuxna och barn. Beroende på vem som ser filmen finner man en annorlunda sensmoral. Miyazaki lyckas på något outgrundligt vis skapa en berättelse om två barn som flyr en grym verklighet och skapar en egen fantasivärld, utan att det finns någon sentimentalitet eller psykologiserande baktanke. Aldrig har jag sett en film som förmedlat ett barns värme och oskyldighet på bättre vis. Min granne Totoro är ett mästerverk i sin rätta bemärkelse.
Karaktären Totoro är idag den kanske mest älskade fiktiva karaktären i hela Japan, och är även maskoten för Miyazakis produktionsbolag Studio Ghibli.

Avslutningsvis skulle jag vilja påstå att om alla såg världen så som Miyazaki återger den genom denna film skulle det inte finnas några krig i vår värld.

Ingrid Holm

Orginaltitel: Tonari no Totoro
Genre: Animerat, familjefilm
Regissör: Hayao Miyazaki
Utgivningsår: 1988
Produktionsland: Japan
Längd: 86 min
Prisbelöningar: Animage Anime Grand Prix, Mainichi Film Award för bästa film

Lämna en kommentar

Filed under Animerad, Familjefilm

Kommentera

