#171 Amélie från Montmartre


Detta är nog en av världens bästa filmer, någonsin. Den är i alla fall en av mina absoluta favoriter och jag tröttnar aldrig på den trots att jag sett den minst 20 gånger!

Amélie handlar om en mycket speciell kvinna (Audrey Tautou) vars barndom försummades av hennes far och därför får hon under sin uppväxt knappt någon kontakt alls med andra människor. Detta leder till att Amélie istället drar sig till sin egna fantasivärld och drömmar.
En dag hittar hon en gömd ”skatt” i sin lägenhet, troligen tillhörande den tidigare hyresgästen, och hon bestämmer sig för att hitta denna person och lämna tillbaka den. Efter att ha utfört detta och sett dennes reaktion på att få sin skatt tillbaka bestämmer hon sig för att viga resten av sitt liv åt att hjälpa andra. Som till exempel hennes far som är besatt utav sin trädgårdstomte, en misslyckad författare, en hypokondriker m.fl. Men efter att ha ägnat all denna tid åt att hjälpa andra finner hon hur hon försummar sitt eget liv och lycka. Och hon lär sig att hon måste sätta sig själv i första rummet ibland.

Detta är en otroligt färgstark, originell, komisk och vacker film. Tror aldrig att så många av mina sinnen har blivit smekta samtidigt utav en film innan jag såg denna. Sättet den är filmad på, dialogen, karaktärerna och skådespelarna…Allt är genialt! Som tidigare nämnt har jag sett denna film en himla massa gånger, men varje gång lägger jag märke till nya, intressanta detaljer. Den får en att se mycket skönhet i små, små saker. En riktig må-bra film!

Emma Kitty Wahlgren

Orginaltitel: Le fabuleux destin d’Amélie Poulain
Genre: Komedi, Romantik
Regissör: Jean-Pierre Jeunet
Utgivningsår:
2001
Produktionsland: Frankrike
Längd: 122 min
Prisbelöningar: Amanda Norway – Best Foreign Feature Film, ASC Award- Outstanding Achievement in Cinematography in Theatrical Releases, Excellence in Production Design Award, BAFTA Film Award – Best Production Design, Best Screenplay – Original. Anthony Asquith Award for Film Music – Yann Tiersen. M.fl.

För övrigt innehåller denna film, i mitt tycke, ett av de finaste soundtracken någonsin komponerat för film!

1 kommentar

Filed under Komedi, Romantik

One response to “#171 Amélie från Montmartre

  1. åh, jag håller med. så fasligt vacker!

Kommentera

