#172 Det våras för galningarna


Nu börjar jag kanske bli tjatig, men jag känner att jag måste skriva om denna, även om det blir den femte Mel Brooks-filmen på bloggen (#24, #67, #134 och #160). Som nyblivet Hitchcock-fan har jag börjat förstå den här filmen, vilket jag inte riktigt gjorde första gången jag såg den, det är nämligen en parodi på Hitchcocks verk och då främst Vertigo (#136). Det våras för galningarnas originaltitel är High Anxiety, vilket är en synonym till vertigo (yrsel, rädsla).

När jag väl hade sett Vertigo och en del annan Hitchcock och såg Det våras för galningarna så var den fantastiskt rolig. Det är en historia om Dr. Richard H. Thorndyke (Mel Brooks), som börjar arbeta på The Psycho-Neurotic Institute for the Very, Very Nervous. När han börjat där tycker han att det verkar pågå skumma grejer där och efter ett tag blir han anklagad för ett mord. Då måste han möta sin egen rädsla för att kunna bevisa sin oskuld.

Utöver Vertigo görs det även komedi på bland annat Hitchcocks Spellbound, Psycho, the Birds, Shadow of a Doubt och Rebecca. Bland skådespelarna ser vi, utöver Mel Brooks, även Madeline Kahn, Ron Carey och Cloris Leachman.

Hampus Algotsson

Originaltitel: High Anxiety
Genre: komedi, thriller
Regissör: Mel Brooks
Utgivningsår: 1977
Produktionsland: USA
Längd: 94 min

2 kommentarer

Filed under Komedi, Thriller

2 responses to “#172 Det våras för galningarna

  1. Felix

    Parodin på Psycho med tidningen är klockren! Skitbra film!

  2. Pingback: #213 Det våras för Dracula « 365 filmer du borde se

Kommentera

