#174 The time Traveler’s Wife


Filmen jag tipsar om idag är en av mina absoluta favoriter. The time Traveler’s Wife, ett kärleks drama med tidsresande. Det kan inte bli bättre! Filmen är baserad på en bok som jag inte har läst, enligt vissa källor är tydligen filmen väldigt olik boken. Något som har irriterat många. Men det sa dem om The Lovely Bones också och jag såg absolut inga fel i den filmen heller.

Men vad handlar då filmen om? Henry DeTamble föddes med en speciell gen som gör så att han kan resa genom tiden. Men han kan inte kontrollera till var och när. Vid ett av dessa tillfällen träffar han Clare, en liten flicka som han blir vän med och som han av någon anledning kommer tillbaka till i olika skeden av hennes liv. När hon blivit äldre växer kärleken mellan dem mer och mer. Ett väldigt konstigt förhållande om du frågar mig. När han slutar kommer tillbaka i tiden till henne försöker han hitta henne i nutiden och allt blir bara mer och mer invecklat.

Storyn i filmen är väldigt unik och jag kan inte säga att jag sett någon film som är lik den. Det kan bli lite svårt att hänga med ibland men det som man inte förstår förklaras hela tiden senare. Detta är verkligen en film som inte många känner till och jag förstår inte varför! Det är en av de bästa filmer jag har sett.

Felix Nordh

Originaltitel: The Time Traveler’s Wife
Genre: Drama, Fantasy
Regissör: Robert Schwentke
Utgivningsår: 2009
Produktionsland: USA
Längd: 107 min
Prisbelöningar: 2 nomineringar till Saturn Award, 1 nominering till Young Artist award

3 kommentarer

Filed under Drama, Fantasy

3 responses to “#174 The time Traveler’s Wife

  1. Jag har nog aldrig blivit så besviken av en filmatisering som den här, jag var tvungen att stänga av. Jag blev verkligen ledsen eftersom jag tycker så himla himla mycket om boken och hade sett fram emot filmen. Så mitt tips är: läsläsläs!!!

  2. Felix

    Nej… Jag älskade filmen! Om man har läst boken till en film ska man aldrig gå in med för höga förväntningar. Det blir aldrig som i boken, det blir aldrig som just din upplevelse. Man ska se det mer som en tolkning av berättelsen. Jag har också många gånger blivit besviken på filmadaptioner av böcker jag läst. Men på senare tid har jag börjat gå in utan några förhoppningar och gillar filmatiseringen fast den inte är samma upplevelse som boken.

  3. Jennifer

    Jag har inte sett filmen men boken är OTROLIGT bra!!

Kommentera

