#186 The squid and the whale


Begreppet den klassiska familjen har egentligen helt försvunnit. Då de flesta familjer inte längre består utav mamma pappa och barn. Utan har nu blivit att flera åker mellan sina föräldrars hem eller gör på ett helt annat sätt.

Jag har en sådan familj. För mina föräldrar skilde sig för ungefär tio år sedan, och efter alla bråk jag kommer ihåg att de hade så var det en bra ide i alla fall. Även om jag nog inte tyckte det då. Och att ha skilda föräldrar är jag inte ensam om. Flera av mina kompisar har det också så. Och även regisören Noah Baumbach, som han har baserat filmen The squid and the whale på.
Filmen utspelar sig 1986 och handlar om Bröderna Walt (Jesse Eisenberg) och Frank (Owen Kline) som upplever skilsmässan mellan deras föräldrar, författarparet Bernard (Jeff Daniels) och Joan (Laura Linney ). Och föräldrarna börjar slåss för de brödernas uppmärksamhet, och försökte framställa den andra som en dålig förälder. Och Walt och Frank får utstå smutskastning från båda föräldrarna som gör så att resten av deras liv får ta skada.

Även om mina föräldrars skilsmässa var lång ifrån så hemsk som den Walt och Frank utstår, så känner jag igen mig lite i det, vilket jag tror det flesta gör. För alla har upplevt hur splittringarna mellan ens föräldrar kan vara och hur det egentligen är att växa upp ibland. Och det är också ett väldigt centralt tema i filmen.

För fans av Wes Anderson (The Royal Tenenbaums, The Darjeeling Limited och The Life Aquatic with Steve Zissou, som faktiskt Noah har varit med och skrivit) rekommenderas den verkligen starkt eftersom den följer är samma sorts film, men den gör ändå ett väldigt unikt intryck. Då karaktärerna är mer ”riktiga” och är inte lika underliga som Wes filmer.

Tekniskt sätt är den väldigt bra och följer ett dramatiskt språk som är ganska ovanligt bland dagens film. Då den inte följer den klassiska kurvan och mer blir händelse på händelse som passar jättebra till manuset. Men det som jag mest gillar är slutscenen som verkligen är grym och räknas som en av mina favorit scener. För den är ganska enkel, men med hela historian bakom sig så höjs den verkligen. Och den har gjort stort intryck på mig. Och jag hoppas och tror den kommer göra det på er också.

Inofficiell trailer, eftersom den officiella är lite missvisande om vad den handlar om tyvärr.

The living wake”, ny film som Jesse Eisenberg som spelar Walt har gjort. Som verkar grymt bra av trailern att döma. Som tyvärr inte har haft premiär  i närheten i Sverige och som än så länge bara vissas på små biografer i Amerika.

Rasmus Bengtsson

Originaltitel: The squid and the whale
Genre: Drama
Regissör: Noah Baumbach
Utgivningsår: 2006
Produktionsland: USA
Längd: 81 minuter
Prisbelöningar: 16 vinster och 25 nomineringar på olika filmfestivaler och galor, bland annat nominerad till Oscar för bästa originalmanus.

Lämna en kommentar

Filed under Drama

Kommentera

