#193 Scrooge


Charles Dickens julsaga är en av mina absoluta favoritberättelser, och även en av de berättelser som filmatiserats flest gånger. Jag fick för mig att göra en lista på alla filmatiseringar och på de jag hittade så kom jag upp i 54 stycken, då med TV-serier inräknade. Mupparna, Barbie, Kalle Anka, versionen med George C. Scott från 1984, versionen med Jim Carrey från 2009, för att nämna några av de kändaste versionerna. Men den har även filmatiserats långt innan detta, första versionen kom redan 1901.

Idag är det fem månader kvar till julafton, och eftersom jag är lite av ett julfreak så tänkte jag tipsa om en av de första långfilmsfilmatiseringarna och en av de första med ljud, Scrooge från 1935.

Anledningen till att jag väljer att tipsa om denna versionen såhär i sommartider är att den inte är så ”julig”, det är inte massa snö, dans och glädje, utan den är, precis som den gamla historian, väldigt seriös och med starka politiska undertoner. En protest mot kapitalismen.

För er som inte känner till den så handlar det handlar om den snåle och rika gamla mannen Ebenezer Scrooge (Seymour Hicks) och hans fattiga anställda Bob Cratchit (Donald Calthrop). Under julnatten får Scrooge besök av de förgångna jularnas ande, de nuvarande jularnas ande och de kommande jularnas ande.

Hampus Algotsson

Originaltitel: Scrooge
Genre: drama, fantasy, familjefilm
Regissör: Henry Edwards
Utgivningsår: 1935
Produktionsland: Storbritannien
Längd: 78 min
Prisbelöningar: Special Recommendation på Venice Film Festival.

Lämna en kommentar

Filed under Drama, Familjefilm, Fantasy

Kommentera

