#194 Bara en natt


Kenneth befinner sig för närvarande på en Eurotrip med tåg genom Centraleuropa. Med anledning av detta kommer han med jämna mellanrum att rekommendera filmer från platserna han besöker. Tredje stoppet är wienerschnitzlens och Mozart-kulans förlovade stad – Wien!

Ibland, men allt för sällan, händer det att man träffar på nya personer som man lyckas samtala med om precis allt möjligt intressant som om man hade känt personen i en evighet. Man bondar helt perfekt som man säger. I denna film som tar sin början på ett tåg mellan Budapest och Wien sker just ett sådant möte, vilket resulterar i en hel dag av underbara konversationer och känslor i en av Europas vackraste huvudstäder.

Amerikanen Jesse har just blivit dumpad av sin tjej och sitter på ett tåg bland arga tyskar och trötta ungrare. I samma vagn sitter franska Celine som just precis har hälsat på sin mormor och är på väg tillbaka till Paris. De finner genast ett mindre intresse för varandra och börjar prata. Jesse måste invänta ett flyg och har inga pengar till boende under natten och övertygar Celine att hoppa av tåget och spendera dagen med honom. För när allt kommer omkring, hur mycket kommer hon om 20 år inte att tänka tillbaka på just det ögonblicket då hon träffade en amerikan på tåget och hennes kanske tråkiga liv hade kunnat tagit en helt annan vändning? Celine följer med Jesse och tillsammans spenderar de en oförglömlig kväll och natt tillsammans i Wien.

Ibland händer det att man börjar titta på en film och förväntar sig något olidligt tråkigt, eller sliskigt för den delen. Mina förhoppningar var faktiskt nere i botten den höstkvällen jag och mina dåvarande flickvän bestämde oss för att se denna film, i målet att se alla IMDb:s 250 bästa. Aldrig hade jag trott att jag skulle älska filmen så mycket som jag gjorde. Den gav mig samma välbehag som när jag hörde U2:s The Joshua Tree-skiva för första gången, det var magi.

Det här är ingen film med stora gester, det är en lätt film som innehåller konversationer och åter konversationer. Fantastiska sådana. Och en kärleksnerv mellan två huvudroller vars like jag aldrig sett. Det är ett under att Ethan Hawke och Julie Delpy inte är mer än vänner i verkligheten. Om det finns fem filmer du ska se i ditt liv så är denna en av dem. Uppföljaren Before Sunset är om du gillar denna en annan given på samma lista.

Kenneth Carlsson

Originaltitel: Before Sunrise
Genre: Drama, romantik
Regissörer: Richard Linklater
Utgivningsår: 1995
Produktionsland: USA, Österrike, Schweiz
Längd: 105 min

2 kommentarer

Filed under Drama, Romantik

2 responses to “#194 Bara en natt

  1. Tänkte vara petig och kommentera att filmen är en amerikansk produktion. Men det är ju i samarbete med Österrike insåg jag sen. Dumt. Bra film i vilket fall.

  2. Kenneth

    Vál medveten, men huvudsaken ar inte bara filmernas produktionsland utan aven var de utspelar sig. Jag utlovar dock fler inhemska filmer senare!

Kommentera

