#199 New Nightmare


Jag köpte för inte så länge sedan en dvdbox med alla Nightmare on Elmstreet filmerna och måste säga att jag är både besviken och överraskad på samma gång. Besvikelsen var att 5 av 7 filmer var i princip värdelöst dåliga. Överraskningen var att de som var bäst var 1:an och 7:an. I just detta fallet var 7:an till och med bättre än 1:an.

Jag ska berätta varför. Originalet (alltså 1:an) regisserades av ingen mindre än Wes Craven och är på många sätt ett mästerverk. Freddy Krueger kommer in i ens drömmar och dödar han dig i drömmen dör du i verkligheten. Så originellt det kan bli och använt rätt till 100%. Wes Craven hoppade sedan av men skrev ändå manus till den fjärde filmen. Jag vet att det redan skrivits om den första filmen här men inte om 7:an. Den sjunde filmen är på så många sett en genialisk film. Eftersom jag älskar filmer som handlar om filmmakare och problem som uppstår vid inspelningar (mycket eftersom jag själv gör film) så var denna riktigt bra. Wes Craven som spelar sig själv i filmen är faktiskt en helt okej skådespelare och Robert Englund är också riktigt bra (såklart).

Så vad kan då den sjunde Nightmare on Elmstreet filmen handla om? Den handlar om filmandet av en ny Nightmare on Elmstreet film där Wes Craven regisserar igen. Det som händer är att filmen de gör blir till verklighet och Freddy Krueger kommer till liv och terroriserar filmteamet.

Det kanske låter väldigt simpelt men det funkar hur bra som helst och att alla i filmteamet och utanför i princip spelar sig själva får det att bli någorlunda trovärdigt. Man ska dock ha sett alla Nightmare on Elmstreet filmer för att uppskatta den ordentligt. Jag tror inte jag gillat den lika mycket om jag inte sett de andra innan och genomlidit några av dem…

Felix Nordh

Originaltitel: New Nightmare
Genre: Skräck
Utgivningsår: 1994
Regissör: Wes Craven
Produktionsland: USA
Längd: 112 min
Prisbelöningar: Vunnit ett pris för bästa manus och har blivit nominerad till 5 andra.

2 kommentarer

Filed under Skräck

2 responses to “#199 New Nightmare

  1. Det är den tredje filmen Wes Craven skrivit manus till och då gjorde han det också med tre andra personer. Han är inte delaktig alls i den fjärde.

Kommentera

