#203 Changeling


Efter över två månader av tystnad så är det en glädje för mig att nu kunna berätta för er läsare att denna blogg officiellt är igång! Och den stora nyheten, vi vill att ni läsare ska skriva mer. Läs mer här.

Nu vidare till dagens tips: Clint Eastwoods Changeling. Min definition av en riktigt bra film är en film som väcker känslor. Filmer som får mig att skratta högt, får tårarna att börja rinna eller som gör mig förbannad. Detta är anledningen till att jag anser att filmkvällar är sämsta formen att se filmer som jag gärna vill se, för där tränger jag in mina känslor. Det är också anledningen att jag tycker att det är något extra med verklighetsbaserade filmer. Vetskapen om att detta har hänt på riktigt, att det hänt riktiga människor gör det så mycket mer gripande.

Givetvis är även jag medveten om att ”based on a true story” inte betyder att allt i filmen hänt på riktigt, men jag tycker ändå om att glömma det. Som sagt s blir det mer gripande då. Detta är en film att gråta till, men även en film som tilltalar mig, som så gärna vill förändra så mycket i samhället, just på grund av att det är det som Christine Collins (Angelina Jolie) försöker göra i filmen.

Detta är historien om när Christines son, Walter Collins (Gattlin Griffith), blir kidnappad när hon är på jobbet. Hon anmäler det till Los Angeles Police Department, som är känd för brutalitet, korruption och, ja, rent ut sagt idioti. Hon håller hela tiden hoppet uppe och fem månader senare kommer polisen till hennes jobb med goda nyheter, de har hittat hennes son och han är på väg hem. När hon möter upp honom på stationen så inser hon att där är ett stort problem, det är inte han. Det är inte Walter. Christine kämpar och kämpar, men polisen vill inte tro henne. Istället utsätts hon för förfärliga behandlingar, så väl psykiskt som fysiskt.

Jag skulle vilja avsluta detta inlägg med en uppmaning: Har du inte redan sett den så gör det, du kommer inte ångra dig!

Hampus Algotsson

Orginaltitel: Changeling
Genre: Thriller, drama
Utgivningsår: 2008
Regissör: Clint Eastwood
Produktionsland: USA
Längd: 136 minuter
Prisbelöningar: Saturn Award för bästa kvinnliga skådespelare, Satellite Award för bästa kvinnliga skådespelare i ett drama samt VES Award i kategorierna ”Outstanding Matte Paintings in a Feature Motion Picture” och ”Outstanding Supporting Visual Effects in a Motion Picture”.

1 kommentar

Filed under Drama, Thriller

One response to “#203 Changeling

  1. Watched it yesterday. Outstanding. Wonderful and brilliant.

Kommentera

