#212 Shooting Dogs


Jag har tidigare berättat om folkmordet i Rwanda när jag tipsade om Hotel Rwanda (#180). Det var flera som inte höll med mig om att det var en film som man borde se och tipsade om Shooting Dogs. Givetvis tar jag era åsikter på allvar och har nu sett till att se denna film. Jag är inte beredd att påstå att den är bättre än Hotel Rwanda, men jag vill inte heller säga att den är sämre. De påminner mycket om varandra, men jag tycker att ni borde se bägge.

För er som inte minns vad folkmordet i Rwanda handlar om så kommer här en påminnelse: I Rwanda finns två grupper , Hutu och Tutsi. Hutu är den största av grupperna och tillika den fattigare av dem. När belgarna lämnade makten åter till folket efter kolonialistringstiden så lämnade de makten till Hutu, som hade varit förtryckta under Belgiens tid vid makten. Detta ledde (naturligtvis) till att Hutu förtryckte Tutsi. Rasismen i landet ökar och den dag då Tutsigerillan mördare presidenten, som var Hutu så börjar en slakt. 100 000-tals hutuer ger sig ut, beväpnade med machetes, och börjar en ren slakt av tutsi.

Shooting Dogs utspelas på Ecole technique officielle (ETO), en högskola i Kigali, där Prästen Christopher (John Hurt) verkar. På plats finns även en grupp franska FN-soldater och det gör att hundratals Tutsi flyr dit för skydd. Vi får följa hur problematiken var för FN, som inte fick ingripa eftersom de endast fick skjuta och de blev beskjutna. De kunde alltså inget göra, så länge det inte pågick ett folkmord vilket de inte ansåg pågick. Något som senare visat sig vara helt fel.

Som sagt på påminner denna film mycket om Hotel Rwanda till historien, men det finns en stor skillnad. Den är råare, vilket jag anser är ett stort plus.

Hampus Algotsson

Originaltitel: Shooting Dogs
Genre: Historiskt drama
Utgivningsår: 2005
Regissör: Michael Caton-Jones
Produktionsländer: Storbritannien, Tyskalnd
Längd: 115 min
Prisbelöningar: Grand Prize for Dramatic Feature på Heartland Film Festival.

Lämna en kommentar

Filed under Drama, Historisk

Kommentera

